'Hay que veeer', el rincón donde se guardan pequeñas experiencias compartidas para que el tiempo no las borre de la memoria.


Per que cal no oblidar els petits-grans moments en què escapem de la rutina i aquells amb qui els compartim.


dissabte, 29 d’agost del 2020

Disseny mediterrani

 20 agost 2020


Barcelona sembla adormida aquest 20 d’agost . Fa massa temps que la ciutat dorm. Però no es un somni reparador, s’assembla més a un malson,  d’aquells que quan despertem ens deixa l’angoixa enganxada al pit i la sensació de que alguna cosa dolenta passarà. Aparadors a les fosques, terrasses desocupades  i silenciosos vianants muts darrere les obligades màscares.

Per això és el moment per ocupar els espais buits, per redescobrir la història del nostre entorn i fer realitat aquelles visites que sempre deixem per demà.

I la història, avui, l’escriu un arquitecte, una família i un edifici. Va començar quan la família Milà (Pere Milà i Roser Segimón) que havia comprat una torre amb jardí al passeig de Gràcia li encarreguen a Antoni Gaudí la seva remodelació per convertir-la en de la seva residència, on ocuparien el pis principal  i la resta serien habitatges per llogar.

Al  1906 comencen les tasques que s’allargarien fins el 1912. Una construcció que va resultar complicada. L’arquitecte anava modificant constantment el seu projecte a mesura que anava avançant. Tanmateix es va excedir pressupostària i legalment.

Per poder legalitzar l’edifici va ser necessari certificar el seu caràcter monumental i el Srs. Milà van haver d’abonar una multa de 100.000 pessetes.

Els Milà van demandar a l’arquitecte però van perdre el judici i la casa va haver de ser hipotecada per abonar a Antoni Gaudí 105.000 pessetes que aquest va donar a un convent de monges.

Qui havia de dir aleshores que aquell singular edifici esdevindria un dels símbols de la ciutat!!

Durant anys la família Milà va llogar els pisos de l’edifici i es van instal·lar comerços en el seus baixos.

Al 1947 la vídua de Pere Milà va vendre l’edifici a la Inmobiliaria Provenza y va continuar vivint en el pis principal fins la seva mort al 1964.

Al 1984 l’UNESCO la va declarar patrimoni mundial, va ser restaurada i al 1996 oberta com centre cultural.

Actualment i des del 2013, és la seu de la Fundació Catalunya La Pedrera.

Coneixent la història resulta més interessant anar descobrint aquest edifici que l’aixeca majestuós al número 92 del Passeig de Gràcia. La seva façana de pedra ha estat la culpable de que el seu nom popular sigui “La Pedrera”.

La Pedrera

I començant la casa per la teulada, iniciem la visita pel terrat. Des d’aquí la vista de la ciutat es espectacular mentre passegem entre xemeneies i badalots. 

Xemeneia i badalot


Badalot

El trencadís de les xemeneies

Gaudí a través de Gaudí


Torre de ventilació per renovar l'aire de les golfes


Vista sobre el Passeig de Gràcia


Sota el terrat dels guerrers  entrem a l’àtic de la balena. 270 arcs catenaris que recorden l’esquelet d’una balena conformen les golfes de l’edifici, lloc on es situava el safareig comunitari. Actualment s’utilitza com sala d’exposicions.


L'esquelet de la balena a les golfes


La maqueta de l'edifici que s'exposa


Exposició de cadires


A la quarta planta es troba el pis mostra que ens acosta a l’estil de vida d’una família burgesa a la Barcelona de principis del segle XX.


A la quarta planta


L'habitació dels nens


Costura i planxa


La cuina


El despatx


El menjador


La saleta


El dormitori


El pis recreat


I no ens oblidem del pati de les flors, en el qual la llum i els colors donen vida a l’interior d’aquest edifici mentre pugem per l’espectacular escala.

Al pati de les flors


L'escala


Una altra historia darrera una altre obra de  Gaudí i sense allunyar-nos gaire, al número 43 del mateix Passeig de Gràcia.

Aquest cop va ser la família Batlló qui va encarregat a l’arquitecte la remodelació de l’edifici que havia estat construït per Emili Sala (professor de Gaudí).

Els Batlló eren una coneguda família de Barcelona, propietaris de fàbriques tèxtils.

El disseny modernista de l’edifici destaca a la seva façana elements vegetals i naturals.

Josep Batlló va donar absoluta llibertat creativa a Gaudí  qui, entre 104 i 106 va dur a terme una reforma integral de l’edifici.

A la dècada dels 50 l’edifici va deixar de pertànyer a la família Batlló per acabar, cap els 90, a mans de la família Bernat.

Actualment casa Batlló és patrimoni mundial de l’UNESCO i un altre dels atractius culturals de la ciutat.

La Casa Batlló


Accés a un dels pisos


Passejar per la planta noble es gaudir del disseny en tota la seva expressió . Des del despatx, on veiem una curiosa xemeneia

La xemeneia


Al saló principal, grans portes de roure, amb formes orgàniques i vidres de colors, amb un sostre ondulat que recorda les onades del mar.

Finestrals que miren al passeis de Gràcia

 

Jugant amb les formes


El celobert


La llum que entra pel celobert, es reflexa amb diferent intensitat segons el blau de les rajoles, d’igual forma que les finestres superiors són mes petites i van augmentant de mida  a mesura que anem baixant.



Les finestres i el color de les rajoles


Des del menjador privat es pot accedir al jardí interior

Decoració del jardí interior


Mes amunt arribem fins a les golfes, on es situaven els serveis de l’edifici. D’estil senzill i amb el predomini del color blanc, aconseguint un multiplicador de la llum.


Accedint a les golfes


I, finalment, al terrat, recreem la vista entre teules de colors  i  ”trencadisses” xemeneies.


Les xemeneies


La ciutat adormida



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada